MM Zamość

Informacje z Zamościa i okolic

Motoryzacja

Jak często serwisować samochód?

Każdy samochód jest skomplikowaną maszyną nafaszerowaną wieloma mechanizmami i elementami, które z czasem będą wymagać wymiany. W naszym własnym interesie leży dbanie o to, by wszystkie podzespoły pracowały jak należy. Tylko wtedy możemy być pewni, że bez trudu i bezpiecznie dojedziemy do celu każdej podróży. Zastanówmy się zatem, jak często należy przeprowadzać samochodowe czynności serwisowe.

Raz w roku wystarczy?

W przypadku nowych samochodów producenci zalecają zwykle, aby pierwszy przegląd miał miejsce po 3 latach. Oczywiście nic nie stoi na przeszkodzie, by posiadacz świeżo kupionego auta na stację diagnostyczną udał się wcześniej. Fabrycznie nowe pojazdy rządzą się swoimi prawami. Kierowcy decydują się zwykle na pojazdy używane. Te natomiast trzeba sprawdzać już co roku. Taka częstotliwość zwykle wystarczy, by w porę wychwycić wszelkie mankamenty. Pamiętajmy, że część z nich może nie dawać objawów! Warto zaznaczyć, że jeśli zaniepokoi nas cokolwiek w funkcjonowaniu naszego auta, nie powinniśmy patrzeć na to, że w tym roku obowiązkowy przegląd jest już za nami. Może się zdarzyć, że np. któryś z elementów zawieszenia poddał się właśnie teraz, a diagnosta w trakcie oględzin miał prawo jeszcze nie zauważyć niczego niepokojącego.

Co wymieniamy najczęściej?

Kupując pojazd nawet najlepszej marki, trzeba być przygotowanym na to, że wymiana niektórych elementów to tylko kwestia czasu. W przypadku popularnych modeli poradzi sobie każda hurtownia z częściami samochodowymi. Nasza hurtownia motoryzacyjna we Wrocławiu robi wszystko, by na wysokości zadania stanąć również wtedy, gdy w grę wchodzi pojazd spotykany nieco rzadziej. Na szczęście nie brakuje takich elementów, które na ogół są łatwo dostępne. Mowa m.in. o filtrach czy klockach hamulcowych, które nierzadko bywają wspólne w kilku modelach danego producenta.

Tym, co wprawdzie nie jest częścią, ale winno być wymieniane regularnie, jest olej silnikowy. Niezależnie od zdumiewających niekiedy opinii dotyczących długowieczności współczesnych olejów, nigdy nie powinniśmy wymieniać ich rzadziej, niż co 15 000 km. Obowiązkowym punktem wymiany oleju powinno być także zamontowanie świeżego filtra. Dochodząc do tego miejsca, nie możemy zapomnieć o filtrze kabinowym i filtrze powietrza. Pierwszy odpowiada za czystość powietrza, którym oddychamy podczas jazdy. Drugi chroni silnik przed „łykaniem” zanieczyszczeń.

Częściami, które mają bezpośredni wpływ na nasze bezpieczeństwo, są klocki i tarcze hamulcowe. Podczas hamowania mogą rozgrzewać się one do kilkuset stopni! Dlatego tak ważna jest ich wytrzymałość i dobry stan. Wszelkie pęknięcia tarcz są absolutnie niedopuszczalne i kwalifikują je do natychmiastowej wymiany. Z reguły szybszej wymiany wymagają klocki, więc kupno kompletu tych elementów nie zawsze idzie w parze.

Jednymi z najbardziej systematycznie kupowanych części są bez wątpienia opony. Wymieniamy je, gdy zauważymy, że została już osiągnięta wartość graniczna zużycia bieżnika (1,6 mm; minimalne zalecenie – 3 mm). W przypadku bardzo małych rocznych przebiegów liczy się zestarzenie gumy. Wówczas jednak opony mogą nam posłużyć nawet dekadę.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ