Od wyboru odpowiednich opon zależy niejedno. Bezpieczna jazda, odpowiednie zachowywanie się samochodu, optymalne zużycie paliwa – to tylko niektóre z czynników, których los leży w prawidłowym doborze ogumienia. Samochody terenowe nie są spod tej reguły wyjęte. Prześledźmy kwestię wyboru ogumienia do terenówek.
Opona oponie nierówna
Zacznijmy od tego, że nie każdy podwyższany czy masywnie wyglądający samochód jest faktycznie terenówką. Wiele SUV-ów nie ma najmniejszych zdolności do jazdy po bezdrożach, choć są autami, które niejednokrotnie wyglądają bardzo drapieżnie. Takie pojazdy, nawet wyposażone w rasowe opony 4×4, nie poradzą sobie w prawdziwym terenie. Ogumienie projektowane z myślą o autach osobowych dostosowane jest do poruszania się po asfalcie. Możemy wybrać ich letnią, zimową, bądź wielosezonową odmianę i to by było na tyle. Tu właśnie leży podstawowa różnica pomiędzy nimi a oponami terenowymi: te drugie powinniśmy wybrać, kierując się rodzajem nawierzchni, po której zwykle będziemy się poruszać. Dobre opony 4×4 są elastyczne, ale jednocześnie wytrzymałe. Wszystko po to, by dobrze amortyzowały nierówności, chroniąc przy tym samochód. Zapewnienie komfortu podróżującym jest na drugim miejscu. Z uwagi na swoją specyfikę, opona terenowa nieszczególnie sprawdzi się podczas jazdy po asfalcie. Można wręcz stwierdzić, że im ogumienie lepsze w bezdrożach, tym gorsze na nawierzchni gładkiej.
Czego potrzebujesz?
Jeżdżąc osobówką, odpowiedź na to pytanie może brzmieć po prostu: „potrzebujesz opony Michelin”. Z autami terenowymi nie jest tak łatwo, bo i rodzajów opon terenowych jest kilka. Są wśród nich te opracowane z myślą o jeździe i po asfalcie, i po bezdrożach. Są też takie, które w terenie spisują się bardzo dobrze, ale i na twardej, gładkiej drodze poradzą sobie całkiem nieźle. Mamy wreszcie i ogumienie stworzone typowo z przeznaczeniem na off-road. Jazda na nim po szosie będzie bardzo złym pomysłem. Przed zakupem musimy zatem zastanowić się, jaki rodzaj opony interesuje nas najbardziej. Jak zawsze nie bez znaczenia jest również budżet. Pamiętajmy, by koniecznie kupić 4 dokładnie takie same opony. Jeżeli bowiem założymy różne (zwłaszcza na jedną oś), możemy uszkodzić mechanizm różnicowy.
Rodzaje opon
*All Terrain – typ AT zadowoli kierowców, którzy jeżdżą raczej po terenie, ale co jakiś czas wyjadą na szosę. Oponę AT poznamy po głębszym (niż w przypadku opony standardowej) bieżniku, ale nie aż tak głębokim, jak opona przeznaczona na błoto. Z MT dobrze jeździ się po asfalcie, ale też całkiem nieźle w terenie.
*Mud Terrain – produkt typowo terenowy. Świetnie radzi sobie w piachu i błocie, ale kompletnie nie nadaje się do jazdy po ulicy. Na szosie huczą, generują wysokie opory toczenia i szybko się zużywają.
*All Purpose – te opony sprawdzają się prawie równie dobrze na każdej nawierzchni, jednak ze wskazaniem na asfalt. Przez teren idą lepiej, niż „normalna” opona, ale w porównaniu z AT i MT mają płytki bieżnik. Mogą być stosowane w SUV-ach z napędem 4×4, które czasem lubią zjechać poza utwardzoną drogę.